2010-10-06 | 13:42:51

Är Det Värt Det?

http://video.se.msn.com/watch/video/multiple-lions-attack/1jj3mq9f1

Efter att ha sett detta klippet kan man ju undra hur människor tänker?
Jag kan absolut förstå att det är kul och intressant att gå och titta på alla dom vackra djuren.
Vi var med barnen på zoo i somras och nu i efter att ha sett detta klippet så börjar jag undra om jag verkligen vill stödja en sån verksamhet att fortsätta.
Det talas så mycket om att djuren har det så bra och att dom inte far illa som dom gjorde förr men hur vet vi egentligen det?
Vi väljer att bara lyssna och lyda det vi blir tillsagda utan att ifrågasätta.
Men när man då ser ett klipp som detta ovan där det är uppenbart att skötaren provocerar lejonet kan jag inte låta bli att undra vad som händer med det stackars lejon efter det.
Om en vanlig hund biter en på stan så kan det sluta med att den blir avlivad och vad händer då om ett så kraftfullt djur som ett lejon gör det?
Det är ju bara så att det är rovdjur och hur tränade dom än är så kommer instinkt före träning.
Du kan vara upplärd till att man inte ska slås men när du väl sätts i en situation där du känner dig provocerad eller hotad så tänker du inte på vad din mamma och pappa sa till dig när du var liten utan du reagerar enligt dina instinkter.
Om man nu bortser från klippet och bara tänker på tex Zoo i Danmark så kan man ju undra hur djuren hade valt om dom hade haft en talan.
Jag kan inte tro att att fåglarna är glada över att inte kunna flyga fritt eller att elefanterna tycker om att gå i samma hage varje dag.
Som jag skrev innan det är jätte fint att gå att titta på alla djuren men är det verkligen värt att ta livskvalitén från en annan individ bara för att man ska ha något fint att titta på?
En sista tanke är att det pratas även mycket om att djur oftast inte föder ungar i fångenskap, hade du velat att ditt barn ska födas och växa upp i ett fängelse?
Bilden här under är tagen när vi var på Zoo i somras och även den kan ge en tanke ställare.
Kommentera gärna, intressant att läsa hur andra tänker!
0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: